Det går att förebygga diskbråck

Diskbråck kan vara ett mycket smärtsamt och begränsande tillstånd, men det finns flera bra sätt att förebygga, om man tror sig vara i riskzonen att drabbas.

(Ett nytt fönster öppnas)

Det går att förebygga diskbråck

Går inte att förebygga diskbråck helt

Det är viktigt att veta att man inte till hundra procent kan förebygga diskbråck. Även om man gör precis allting rätt finns det en ändå en risk att råka ut för diskbråck då det till exempel till en viss del kan vara ärftligt.

Det kan också hända att man råkar göra en ofördelaktig rörelse eller råkar ut för en olycka som leder till ett akut diskbråck. Om man arbetar förebyggande kan man dock minska risken en hel del.

Livsstil

Genom att göra saker som främjar den allmänna hälsan kan man även förebygga diskbråck. Eftersom övervikt är en riskfaktor för att drabbas är det bra om man äter en bra kost och motionerar regelbundet eftersom det leder till att man håller vikten på en bra nivå.

Rörelse främjar också kroppens funktion och gör att den mår bra.

Stärk bålen

Bålen, det vill säga de muskler vi har på mitten av kroppen runt mage och rygg hjälper till att stödja ryggraden. Om bålen är svag påfrestas ryggrad och diskar i större utsträckning vilket ökar risken för diskbråck. Genom att göra bålövningar som syftar till att stärka bålen kan man skaffa sig en starkare sådan.

Tips på bålövningar
bra övningar för bålen är till exempel plankan eller mountain climbers. Om du redan har problem med ryggen är det dock viktigt att först konsultera en sakkunnig innan du sätter igång med påfrestande övningar.

Yoga

Det finns många typer av yoga, men gemensamt för dem alla är att man gör rörelser som ser till att följa kroppens egen funktion och främjar rörlighet, muskler och leder. Yoga kan därför vara en mycket bra träningsform att utöva om man vill förebygga diskbråck.

Yoga anpassad för att förebygga diskbråck
Om du vill arbeta specifikt med att förebygga diskbråck kan det vara en god idé att fråga en yogainstruktör vilken typ av yoga som passar dig. Detta är viktigt eftersom vissa typer av övningar faktiskt kan förvärra dina problem om du inte har rätt förutsättningar för dem. 

Ergonomi

Genom att tänka på hur man använder kroppen både i statiskt och dynamiskt arbete kan man förebygga risken för diskbråck. Stillasittande är som bekant inte speciellt bra för vår hälsa. Om man dessutom kombinerar detta stillasittande med en dålig arbetsställning kan man öka risken för att drabbas av diskbråck.

Det är därför viktigt att tänka på att ha en bra arbetsplats där man sitter korrekt samt att arbeta med kroppen på rätt sätt när man till exempel utför tunga lyft.

Ergonomisk sittställning
För att sitta ergonomiskt bör du sitta med ryggen mot stolens ryggstöd. Om du istället sitter på kanten på stolen påfrestar du ryggraden och diskarna i onödan eftersom din kroppsställning blir framåtböjd. Stolen bör heller inte vara högre än att du kan ha båda fotsulorna placerade stadigt i golvet. Ditt arbetsbord ska vara så högt att du kan sitta rak i ryggen och inte blir framåtlutad.

Försök stå om det är möjligt
Om du har möjlighet är det dessutom bra att ibland stå och arbeta. Sitter du långa stunder under arbetsdagen är det också bra att ta en paus med jämna mellanrum och gå en liten sväng eller göra några övningar som mjukar upp musklerna.

Lyft korrekt
Många drar på sig diskbråck när de gör tunga lyft i samband med vridmoment. Du bör därför tänka på att lyfta korrekt. För att göra detta är det viktigt att du tar hjälp av benen och inte lyfter med ryggen. Böj benen när du ska lyfta något tungt och skjut sedan ifrån med dem snarare än att använda ryggens muskler allt för mycket. Försök också att undvika onödiga vridmoment som frestar på ryggen och dess kotor ytterligare. Överskatta inte heller din förmåga och försök att lyfta alltför tungt.


Publicerad:
Uppdaterad:
Skribent: Charlotta Holding
Källor: Yogobe.com, Sportamore.se, 1177.se, sv.Healthline.com

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *